Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Na expedíciu | Reportér 24

Cesta je ciel...
Označenie inzercie
Na expedíciu

ISSN 1337-8481   Dnes je 13. 12. 2017, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel

Cestovateľská náhoda, ktorú musí priniesť jedine sám život...

200

Odessa  Оде́сса  / Ukrajina  Україна - Tiraspol Тираспол / Podnestersko  PMR  |   Na cestách sa človeku prihodí všeličo. Radosť z dosiahnutých cieľov, problémy, prekvapenia, ale aj úplne nečakané situácie, ktoré ťažko človek vymyslí. Jednoducho ich musí priniesť sám život...

Vo štvrtok vstávame na naše pomery hodne skoro. Už o pol šiestej odchádzame z hostelu a smerujeme na hlavnú železničnú stanicu v Ukrajinskej Odesse. Niekedy krátko po siedmej ráno má odchádzať  "maršrutka" do Moldavského Kischinova cez Podnesterský Tiraspol. A práve hlavné mesto neuznanej  Podnesterskej  Moldavskej Republiky  - Tiraspol je cieľom našej cesty.

V Tiraspole som bol už v apríli 2015 počas expedície  Moldavia-Podnestersko-Ukrajina, no tentokrát je situácia iná. Toto mesto (vlastne aj celý štát) v zastúpení politickou reprezentáciou myslením, výzdobou a vnímaním okolitého sveta vrátené niekde do 70-tych či začiatku 80-tych rokov minulého storočia sa ešte dnes hrdo hlási k odkazu veľkého  V.I.Lenina a socializmus spolu s budúcnosťou s Ruskom vníma  ako najlepšiu cestu pre najbližšie desaťročia pre svojich občanov.

- - -

Väčšina z nás vníma súčasný stav v Európe ale i vo svete, ako predzvesť nevyhnutných zmien ako politických, tak geografických. Silnejú tlaky regiónov mnohých krajín o osamostatnenie, iní sa chcú pričleniť k tým silnejším a významnejším. K niečomu dôjde určite, otázkou je, k čomu. V súvislosti s Podnesterskom to vidím tak, že Rusko si svoj vplyv v oblasti aj cez svoju  1500 člennú plne vyzbrojenú  vojenskú posádku dislokovanú v tejto krajine bude upevňovať. To sa nebude páčiť Modlavsku, Ukrajine a asi ani Rumunsku a ďalším členom NATO. Dá sa preto predpokladať, že skôr či neskôr príde k pričleneniu (anektovaniu) Podnesterska k Ruskej federácii.

Prečo teda znovu nevyužiť stav, kedy je táto maličká krajina rozvíjajúca sa hlavne pred významnými výročiami samostatná?

Úprimne? Chceme sa tiež na dlhšiu trasu previesť s už spomenutou prímestskou "maršrutkou"  a chcem, aby môj sedem ročný syn  Denisko aspoň na deň zažil socík so všetkým čo k nemu patrí a za ktorým sa mnohým ľuďom cnie aj dnes...

- - -

Systém  ukrajinského cestovania nesklamal. Rozdielne cestovné poriadky s rozdielnymi (často orientačnými) časmi odchodov busov spôsobili, že  maršrutka na autobusovú stanicu pri hlavnom Odesskom vagzale prichádza asi o 7:25. A je plná ľudí. Ako je to možné? Naše informácie boli odlišné a evidentne nie presné.

Vodič sa pýta na počet cestujúcich - sme štyria a jeden starší pán z Ukrajiny. Hovorí, že má iba jedno voľné miesto. Posiela nás však mimo stanicu a dosah kamier s tým, že to nejako vyrieši. Stojíme pri ceste cez trhovisko medzi stánkami a rozmýšlame, ako do prdele chce vodič vyriešiť nedostatok sedadiel na 200 km dlhú cestu a to ešte za hranice Ukrajiny?

Maršrutka zastavuje a my nasztupujeme. Za troch dospelých si vodič pýta  400 Hrivien - účet zostáva v nedohladne. Vo vozidle sedia prevažne mladí ľudia s ruksakmi. Tí zo zadnej štvorky svoje ruksaky dávajú do uličky a uvoľnujú dve sedadlá. Sadáme si na ne traja - Monika, Denisko a ja. Ukrajinec si sadá vedľa vodiča a Marekovi sa od vodiča ujde malý plastový stolík. Do uličky medzi ruksaky pasuje presne - evidentne nie je na tento účel použitý po prvý raz. 

Sadáme si a s 9 mladými spolucetujúcimi sa zoznamujeme až podozrivo rýchlo. Predstavovanie urýchľuje slovensky mi položená otázka jedného znich - "Nie ste vy ten, kto nedávno písal o Tiraspole reportáž? Tú, kde ten váš kolega močil na colnicu..."  Hneď je nám veselšie a hrkotavá cesta ubieha rýchlejšie.

Mladí Slováci sú na niekoľko týždňovej ceste po Ukrajine, Podnestersku, Moldavsku, Rumunsku, Bulharsku a Grécku. Sami ju nazvali low costovou a delia sa s nami o svoje zážitky.

Spolu absolvujeme klasickú a pre staršie ročníky nie neznámu kontrolu osôb a batožiny  na Ukrajinsko - Podnesterskej colnici - colníci štátu ktorý má na červenej štátnej zástave vedľa zeleného pásu kosák a kladivo  sa naozaj snažia. Je to fakt zvláštny návrad do doby z pred štvrť storočia, kedy nám colníci  pri ceste do Poľskej ĺudovej republiky, či socialistického Maďarska rozbalovali obložené chleby, rozrezávali opasky, skúmali "dvojité" dná batožiny v snahe nájsť schovaných  500 či  1000 Československých korún ušetrených na nákupy základných vecí, ktoré u nás jednoducho v obchodoch neboli...

Chlapci podobne ako môj syn spomenutú dobu nezažili, takže malá skúsenosť nie je na zahodenie. Takpovediac - čo nás nezabije, to nás posilní, nie?

Po dôkladnej kontrole rozhrkaným aspoň tridsať ročným minibusom pokračujeme do Tiraspolu. Vystupujeme na železničnej stanici a lúčime sa s novými známymi - mladými  Slovenskými tiež cestovateľmi. Trošku ich ešte usmerňujeme v tom, kde čo v Tiraspole je možné vidieť a niekoľko životne dôležitých rád dávame aj cestovateľovi z Talianska, ktorý už na hraničnú kontrolu čumel ako vyoraná myš a   vyberáme sa  do centra mesta.

- - -

Pre Slováka náhodne stretnúť iných Slovákov v Ukrajinskej   Odesse, by som považoval za vážnu náhodu. Stretnúť Slovákov v Tiraspole, to takmer vylučujem. No náhodne stretnúť   9 Slovákov v Odesse na ceste do Tiraspolu, v jednej maršrutke v určitý deň, hodinu a to ešte takých, ktorí pri plánovaní si svojej cesty čítali moju reportáž z expedície a pamätali si nielen detaily z nej ale aj mňa - tak to musí priniesť samotný život. 

Chlapci, želám veľa cestovateľkých zážitkov, veľa skúseností a cenných poznakov, ktoré môžete získať naozaj iba cestovaním. A nezabudnite na múdrosť, ktorú mi ako dieťaťu povedal môj učiteľ  Vilko Karmažín : "aj tá najkratšia cesta vás naučí viac, ako tá najhrubšia kniha..."  

Asi aj práve preto sme sa spolu náhodou nestretli v niektorej  krčme na Slovensku, ale práve v maršrutke na ceste z Odessy do Tiraspolu...


Fotogaléria k článku:

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

Zobraziť všetky fotografie
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko


Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Slovenka  rozhovor o Cernobyle
Označenie inzercie
ZIVOT rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
VIZOVA POVINNOST PRE OBCANOV SR A CR
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
Posledné komentáre

100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Bottom panel

© naexpediciu.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na naexpediciu.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Farby laky

Webdesign